Sari la conținut

Prima revizie Dacia Duster


Postări Recomandate

Salut, toti stiu aici prin ce au trecut, eu nu sunt lamurit cu ce (sau cand) urmeaza, so pliz help:

 

multi posesori diesel (nu numai Duster) sustin schimbul ulei, mai ales primul sa se faca la cel mult 10k indiferent de "povesti" gen manual, carte service etc. pe considerente ok (cred in acest moment, poate imi schimbati voi parerea): sigur, hai la 20k la schimb ulei, economisesti acum si repari motorul la 150k // interesul este al tau nu al celor din service // regim diferit de exploatare in RO fata de vest EU // sa tina exact cat garantia // masina este mai atractiva la potentialul client cu revizii rare si ieftine // sa vezi cum arata la 8k uleiul, dar la 20k, etc.

 

Concluzie: oamenii astia chiar au schimbat la 10k (unii si filtre de aer, alte chestii), manualul masinii indicand schimb la 20k si aici nu e vorba doar de primul schimb, injumatatesc practic perioada. O fi ceva adevarat in asta, voi ce ziceti? Am intrebat la service si au spus ca nu este cazul, dar avand in vedere cele de mai sus m-am gandit sa va intreb si pe voi.

 

Tencs,

sunt eu cu 13k si prima revizie programata la 20k

 

PS banuiesc ca schimbul "zilnic" de ulei este chiar recomandat si nu afecteaza garantia, dar sportul asta e pe bani.....

Link spre post
Distribuie pe alte site-uri
  • Răspunsuri 430
  • Creat pe
  • Ultimul Răspuns

Top participanti la discutie

Top participanti la discutie

Postari populare

Pe rând: 1. Poți sta lângă mașină, legea îți permite, în cel mai rău caz semnezi pe propria răspundere pentru protecția muncii. 2. 1,6 SCe aka 1,6 16v 114CP aka H4M738 are distribuția pe lan

197.82 fara TVA manopera  544.63 fara TVA piesele Si eu ma asteptam la pret ceva mai mic, dar e ok. Legat de manopera.. fiind singura reprezentanta pe o raza de 50 de KM, cred ca profita de asta

Daca mergi numai pe autostrada in Elvetia e ok sa faci la 15. daca nu, 10k( bine, oficial poti sa mergi si 30k daca masina sta la tine sub 5 ani). am pus eu poze cu filtrele cand mergi PE A3

Posted Images

Greu de zis. Stiu ca in occident Dacia precizeaza ca schimbul de ulei se face la 30K km. Eu, de exemplu, am facut primul schimb la un an, cand aveam aproximativ 12K km.

Povestea cu schimbul de ulei la un nr. dat de km este o chestie de statistica care ia in calcul conditiile climatice, cantitatea de praf din atmosfera, etc.

Detalii foarte interesante legate de ulei, anvelope, frane etc. gasesti pe www.carbibles.com. Iti recomand cu caldura sa studiezi pagina respectiva.

Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

@doli, si eu am fost in aceeasi situatie, in care auzeam zeci de pareri si de la utilizatori de dacia si de la reprezentanta, dar niciodata nu a reusit cineva sa ma convinga de ceva anume. Insa folosind masina am incercat sa o ascult nitel si astfel am ajuns la o concluzie, "crunta" pentru buget dar poate necesara:

  • filtrul de aer - schimbat la 10.000 km sau poate curatat din 5 in 5000 de km si schimbat la 20.000, eu unu prefer sa il schimb, asta datorata in general prafului din atmosfera si de pe soselele/drumurile din romania.
  • filtru motorina ( toamna sau la 20.000 km) - aici mergem pe incredere cu producatorii de carburanti si speram ca nu contin prea multa apa.
  • filtrul de polen - pe verificate si schimbate - eu unu tin la sanatatea mea asa ca incerc sa curat sau sa schimb acest filtru cat mai des posibil. Costurile sunt foarte mici asa ca schimbarea este recomandata.
  • Uleiul si filtrul de ulei - aici incepe distractia. Ce am observat ( nu la duster, e prea tanar) pe la 15.000 de km parcursi cu acelasi ulei masina incepe sa traga mai greu, dar oricum cei 20.000 de km "recomandati" pot fi pastrati. Uleiul nu isi pierde complet calitatile dar in functie de regimul de mers aceasta durata de utilizare poate sa difere. Ideal ar fi ca odata cu avansarea in km a uzurii sa se diminueze perioada de schimb de la 20.000 la 10.000 de km.

Acuma fiecare sofer isi simte masina si decide singurel cand sa isi schimbe aceste filtre. "Recomandarile" producatorului sunt facute in general in baza unor studii de uzura a diverselor piese in miscare dar si ale producatorilor de uleiuri.

Eu personal cel mai probabil ca voi fi si acuma "sclavul" masinii mele si ii voi face schimburile la cererea ei. Dar incercand sa tin cont de cele scrise mai sus.

Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Eu zic sa cititi asta :

 

Putem efectua schimbul de ulei fara sa inlocuim filtrul de ulei?

Nu.

Uleiul nou poseda proprietati deosebite de cel uzat, cum ar fi o proportie de detergent destinat sa curete motorul de depuneri. Folosind un filtru de ulei imbacsit, uleiul curat il curata pe acesta, ducand apoi la impurificarea atat a uleiului cat si a intregului circuit de ungere. Este mai indicat sa se prelungeasca putin termenul de schimbare a uleiului (daca doriti neaparat sa faceti economii) insa intotdeauna la schimbarea uleiului folositi si un nou filtru de ulei.

 

Faptul ca in cartea tehnica este preconizat un schimb de ulei la 10000 km sau chiar 20-30000 km la masinile de ultima generatie, ne scuteste de verificari pe parcursul acestor intervale?

Nu.

Distanta mai mare dintre schimburile de ulei nu trebuie sa va faca sa credeti ca nu vor exista eventuale defectiuni in functionarea motorului in acest interval.

Intotdeauna gasiti-va timp pentru verificarea vizuala a eventualelor scurgeri de lichide in compartimentul motor (ulei, antigel, lichid de frana, lichid servofrana, lichid spalat parbrizul).

Daca intervalul de schimb este de 30000 km nu inseamna ca motorul nu consuma ulei, deci completati cu ulei de aceeasi calitate pana la semn.

 

Prima revizie tehnica prevazuta la 1000, 1500 sau 2000 km poate fi sarita, trecandu-se la revizia de 10000 km?

Teoretic da.

Supravegheati cu atentie consumul de ulei pe parcursul primilor 5000 km. Chiar daca motoarele moderne sunt mai bine uzinate si de obicei “prerodate” pe parcursul procesului de fabricatie, un consum de ulei ceva mai mare pe parcursul primilor kilometri este de asteptat.

 

In cazul unui motor din generatia veche (Dacia 1300, 1410, Nova GT, GTi), daca se foloseste un ulei mai performant se pot mari intervalele de schimb ale acestuia?

Din pacate, nu.

Prevazute sa functioneze in motoare moderne, cu jocuri mici ale pieselor mobile, uleiurile 5W30, 10W 50 sunt in general mai fluide decat cele clasice (15W50, 20W50, 15W40, 20W40).

Un ulei prea fluid se poate strecura in camera de combustie unde se va amesteca cu carburantul rezultand o crestere a poluarii atmosferei. De asemenea, fluidizandu-se, uleiul nu mai asigura ungerea optima a pieselor mobile ale motorului, riscandu-se chiar aparitia unor pene mecanice.

Respectati intotdeauna calitatea si intervalul de schimb al uleiului preconizat de constructorul autoturismului dumneavoastra.

 

Frecventa schimbului de ulei este aceeasi la rulajul predominant urban, ca in cazul unui rulaj frecvent pe autostrada?

Nu.

Chiar este indicat sa schimbati uleiul mult mai des (3500-5000 km mai putin decat in cazul rulajului pe autostrada). Circulatia urbana, pe langa faptul ca implica un consum ridicat de combustibil, duce si la o uzura mai rapida a motorului, datorata atat imbacsirii mai rapide a uleiului cat si rulajului indelungat la temperaturi scazute (sub temperatura de functionare optima a motorului).

Praful omniprezent are o actiune abraziva extrem de rapida, schimbarea filtrului de aer si a uleiului fiind recomandat sa se faca la intervale scurte.

 

Daca nu folosim automobilul, e necesar sa schimbam periodic uleiul?

Da.

Uzual perioada recomandata pentru un schimb de ulei este fie la implinirea unui anumit numar de kilometri fie la trecerea unei perioade de timp (de obicei un an de zile). Faptul ca aveti, de exemplu, un automobil nou, pe care il tineti in garaj nefolosit, un an de zile, chiar daca nu a fost pornit niciodata, nu inseamna ca nu trebuie schimbat uleiul.

Uleiul oxideaza in timp, isi pierde proprietatile si devine chiar coroziv in anumite conditii. Pastrarea prea indelungata in motor poate afecta grav partile componente ale motorului care intra in contact cu uleiul depreciat.

 

Cum alegem uleiul pentru motor

Identificarea uleiului de motor cel mai potrivit pentru autoturism devine pe zi ce trece o problema din ce in ce mai complicata. In reteaua comerciala actuala, proprietarul de autovehicul pornit sa achizitioneze un bidon de ulei pentru efectuarea schimbului, este bulversat de marea varietate de marci si tipuri, iar preturile sint de multe ori criteriul principal, daca nu singurul, in alegerea finala.

Pentru automobilistul grijuliu cu motorul masinii sale, abordarea in cunostinta de cauza a problemei calitatilor uleiurilor de motor, este necesara pentru gasirea celui mai bun compromis intre mai multe variabile.

Astfel, trebuie luate in considerare costul reparatiei generale a motorului, costul tuturor schimburilor de ulei dintre doua reparatii generale (inclusiv filtrele si completarile) si costul unei segmentari, iar suma acestora impartita la kilometrii parcursi intre doua reparatii generale de motor, va da un pret pe kilometru al intretinerii motorului (notat in continuare P/km), care se doreste a fi cit mai mic.

Folosirea unui ulei „prost" va micsora consistent kilometrajul intre reparatii, iar mai mult de o segmentare este, de obicei, o cheltuiala paguboasa, ambele situatii contribuind la cresterea P/km. La fel se intimpla daca exageram si folosim un ulei prea performant si deci prea scump fata de necesitatile motorului nostru.

De altfel, numai problemele financiare (un fel de intretinere in rate a motorului) ar trebui sa fie o justificare pentru cei care, in 10.000 de km, fac cinci schimburi folosind ulei de cea mai slaba calitate, in timp ce, folosind un ulei bun pentru 10.000 km se poate face un singur schimb a 600.000 lei din care se scad economia de combustibil (consumul este mai mic in conditiile unei ungeri optime) si uzura mai mica a motorului.

 

Ce inseamna un ulei bun

Secretul unui ulei bun consta in cerintele care trebuie satisfacute in procesul de lubrifiere a motoarelor si acestea sint urmatoarele:

* pastrarea viscozitatii optime;

* onctuozitatea buna;

* calitati antifrictiune (micsorarea frecarilor);

* calitati antistrivire;

* calitati antioxidante si antiaciditate;

* calitati detergente si dispersante;

* calitati antispumare;

Pastrarea viscozitatii optime se refera la faptul ca ne-ar placea ca la pornirea motorului rece (mai ales iarna) sa avem in motor un ulei subtire, iar in regimul de sarcina maxima acesta sa fie inca suficient de viscos incit sa asigure la parametri normali presiunea si ungerea. Variatia viscozitatii este in functie de temperatura. De aceea, toate uleiurile au un indice de viscozitate (iv).

Onctuozitatea este proprietatea unui lichid de a adera de suprafetele cu care vine in contact. Pentru motoarele termice este foarte important ca si dupa perioade lungi de stationare sa ramina o pelicula de ulei pe toate piesele, astfel incit, pina la amorsarea instalatiei de ungere, la prima pornire sa fie asigurata o ungere minima.

Calitatile antifrictiune ale uleiurilor auto in general, duc in final la scaderea consumului de combustibil, ajungindu-se la economii de 10-15%.

Calitatile antistrivire se refera la rezistenta peliculei de ulei la presiunile mari ce apar intre diferitele piese in contact si frecare (de exemplu: rotile dintate).

Calitatile antioxidante si antiaciditate sint necesare pentru stabilitatea chimica a uleiului pe perioada recomandata de depozitare si mai ales de folosire.

Calitatile detergente si dispersante ajuta la evitarea depunerii pe piesele motorului a diverselor particule rezultate din functionare.

Calitatile antispumare sint necesare tinind seama ca procesul de ungere se desfasoara foarte violent in unele faze si ar fi catastrofal ca in motor sa avem spuma de ulei (adica cam 99% aer) in loc de ulei.

Toate aceste calitati ale uleiurilor de motor se obtin in principal prin adaugarea la un ulei de baza (mineral, semisintetic sau sintetic) a diferite substante, operatie numita aditivare. Numarul, calitatea si cantitatea aditivilor si calitatea uleiului de baza dau in final calitatea uleiului de motor.

 

Cum citim etichetele uleiurilor

Intrebarea care se pune este cum impacam atitea date tehnice (si inca nu-s toate), cu necesitatile automobilului nostru? Cumparatorul obisnuit are la indemina doar inscrisurile, tiparite (cu buna credinta) de producator pe bidon.

Primul inscris, tiparit cu caracterele cele mai mari (dupa numele firmei), este indicele de viscozitate (iv), mentionat mai sus. Astfel, putem citi SAE 30, SAE 20, SAE 10W sau SAE 10W40 etc...

Clasificarea SAE

SAE este prescurtarea de la Society of Automotive Engineers, adica Asociatia Inginerilor Auto (din S.U.A.) si clasificarea lor este in general acceptata pe plan mondial. Standardele romanesti au inlocuit doar SAE cu M pentru ulei de motor, T pentru ulei de transmisie etc... Cifrele din acelasi inscris codifica un interval de temperaturi ale mediului exterior in care, motorul functionind, viscozitatea si celelalte caracteristici ale uleiului se pastreaza in limite acceptabile. Litera W atrage atentia ca acest interval de temperaturi este specific anotimpului rece (winter - iarna).

Astfel, in standardele romanesti, spre exemplu, M 40 este recomandat intervalului de temperaturi intre 7°C si 49°C, M 30 intre -7°C si 32°C, M 10 W intre -29°C si 21°C. Aceste uleiuri, avind indicele de viscozitate dintr-un singur numar se numesc monograde, deoarece intervalul de temperaturi este destul de restrins, pentru zonele temperate pretindu-se ori pentru vara, ori pentru iarna.

Un pas inainte in tehnica uleiurilor auto sint uleiurile multigrade, acestea indeplinind conditiile unei ungeri corecte intr-un interval mai mare de temperaturi exterioare, specific intregului an, iar americanii, in pragmatismul lor, au considerat ca se comporta ca doua uleiuri monograde si le-au codificat ca atare: 20 W 40 intre -9°C si 49°C, 10 W 30 intre -23°C si 32°C, 15 W 40 intre -20°C si 49°C...

Dupa cum se observa, uleiul multigrad 15 W 40 este ideal pentru conditiile climatice ale Romaniei. De altfel, pentru intervale mai largi de temperaturi (10 W 40, 10 W 50, 5 W 40, 10 W 60), uleiul de baza este semisintetic sau sintetic, deci tot mai scump si cheltuiala s-ar justifica doar pentru un 10 W sau 5 W pentru porniri mai usoare iarna.

 

Clasificarea API

Dupa cum se poate observa, clasificarea de mai sus da totusi putine informatii despre nivelul de performanta al uleiului, asa ca tot americanii, in 1971, prin American Petroleum Institute (prescurtat API) au stabilit o noua clasificare, care, alaturi de clasificarea SAE, este recunoscuta de toti producatorii de uleiuri si constructorii de autovehicule. Clasificarea API este inscrisa pe recipientii in care sint ambalate uleiurile sub forma a doua grupuri de cite doua litere, spre exemplu SE/CC sau SG/CE.

In primul grup de litere, S este initiala cuvintului „spark", scinteie in engleza, iar litera urmatoare, in functie de pozitia in alfabet, arata nivelul de performanta al uleiului pentru motoarele pe benzina. Asfel, SA este un ulei mineral fara aditivi, SB are ceva aditivi antiuzura si anticoroziune. Aceste uleiuri se preteaza la motoare lente, slab solicitate termic si mecanic, concepute inainte de 1968. SC, SD si SE sint indicate pentru motoarele anilor 70, iar de la SF in sus aditivarea din ce in ce mai consistenta satisface motoarele moderne, cu tolerante foarte mici intre piesele in frecare si intens solicitate mecanic, termic, chimic si la uzura.

In al doilea grup de litere, C provine de la „compression" si se refera la motoarele cu aprindere prin compresie (diesel), iar daca CA indica un ulei bun pentru motoare diesel lente (care nici nu mai echipeaza autovehicule), CD este deja uleiul pentru turbodiesel-urile moderne.

Dupa cum se observa, clasificarea API este mult mai concludenta pentru alegerea uleiului si ar trebui tiparita pe bidoane cu litere cel putin la fel de mari ca indicele de viscozitate SAE.

Uleiul bun „tine" 10.000 de kilometri .

 

Scuze pentru postul asa de lung.

Link spre post
Distribuie pe alte site-uri
  • 1 year later...

Multumim pentru detalii.

 

La Duster, cand se schimba uleiul... ce ati observat la service ?

Dau ei scutul jos ? Sau nu il dau jos ?

 

Intreb asta pentru ca observ ca gaura de ulei e cam "sus" fata de scut, ceea ce inseamna ca mult ulei se poate scurge pe scut, ca nu nimereste exact gaura corespunzatoare...

Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Scutul, ei trebuie sa-l demonteze. Daca le spui sa nu-l demonteze (cum fac eu), nu-l dau jos. Eu nu tin sa-l demonteze deoarece... putin ulei scurs pe scut nu strica... uleiul protejeaza tabla impotriva ruginii... Si daca cineva o sa afirme ca eu murdaresc asfaltul... nu se intampla asa ceva. Mecanicul meu (la care merg de 9 ani) este atent sa nu-mi lase prea mult ulei sa se duca prin scut.

Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Ce parere aveti, la noul motor de 1.2 tce, se impune o schimbare de ulei si filtru ulei mai la inceput gen 2000 km? Motor nou, impuritati, rodaj? Sa fie suficiente cauze sa ne usuram de aprox 3-400 lei? Sunt la 1700 km si ma bate acest gand. Va multumesc qnticipat pt pareri.

Link spre post
Distribuie pe alte site-uri
  • dust3radmin changed the title to Prima revizie Dacia Duster
  • Mak featured și pinned this topic

Alătură-te conversației

Poți începe deja să scrii comentariul și te poți înregistra mai târziu. Dacă ai un cont, te rog, autentifică-te.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

Încărcare
  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.



×
×
  • Creează nouă...