Sari la conținut

Conducerea Preventiva Si Evitarea Accidentelor


Postări Recomandate

@vesbas

Nu in toate situatiile mai ai timp sa numeri secundele corect..., insa in multe le ai, mai ales atunci cand discutam de viteze mari. Uita-te la majoritatea filmuletelor pe net si ai sa vezi ca de la momentul detectarii unui risc potential mai sunt 2-3 secunde pana la impact. Media e undeva la 3 secunde pana la un potential impact... deci important e decand incepi sa numeri... decand sesizezi riscul unui accident....decand "dai drumul" la adrenalina.

 

E alegerea fiecaruia momentul in care se comuteazai pe subconstient, pe gandirea de reflex si reactie, gandirea fara cuvinte, cand perceptia senzoriala se dilata - bienteles sub efectul adrenalinei. Din ce am observat cele 3-4 secunde iti par atunci mult mai lungi, precetia timpului se dilata si ea. Astfel numararea iti ofera o constanta temporala esentiala in o mai buna analiza a variabilelor.

 

Citeam odata ca in creierul uman exista o zona care face calcule de distanta, inertie si directie automat, dintr-un reflex evolutiv. E zona care calculeaza cum sa arunci o piatra ca sa ajunga unde iti doresti. Creierul uman face niste calcule fara cifre si cuvinte pe baza experientei... cumva folosesc declansez acest mecanism cu numaratoarea asta, percep mai bine unde o sa ajunga fiecare participant din trafic la secunda zero si pot sa aleg mai bine manevra care ma pune pe mine in cea mai buna pozitie la final.

 

Exemple de utilizare a numaratorii la mine... nu exista cuvinte... traduc ce imi amintesc ca "gandea" subconstientul:

 

4....3... firar nu mai am timp si putere sa depasesc! frana si inapoi in coloana, risc prea mare.

4....3....2... asta intra in mine, ocolesc pe sens opus caci vad ca nu mai e nimeni din fata.

3....2....1... asta nu are putere in depasirea lui si intra in mine, frana si tras pe dreapta.

3....2....1.... degeaba am oprit, asta nu ma mai poate evita, bag 1-a si la secunda 0 direct prin sant cu el zbarnaind pe langa mine.

4.... carutasu asta beat a blocat banda brusc,....3 il asteapta pe asta din fata ca apoi o sa imi ocupe ambele benzi.... nu mai pot sa franez...e ud si riscant... dar am timp sa trec pe langa caruta daca accelerez...la secunda 1 sunt pe sens opus cu flashuri accelerand puternic.... aproape la secunda 0 zbor pe langa botul calului ce ocupa banda mea iar cel de pe sens opus trece pe langa mine dupa ce a franat si el.

3...2.... asta nu mai are timp sa opreasca si ma loveste in spate... 2 dau drumul la frane...1 plec de pe loc... 0 sunt deja miscat cat sa ma poata ocolii.

etc.

 

Sunt perfect deacord cu tine @vesbas ca in trafic trebuie sa iti lasi orgoliul deoparte. Si nu e vorba ca mori @vladionut ci ca ramai schilodit, sau vorba lui vesbas pierzi o gramada de timp prin tribunale.

 

Ca veni vorba de tribunale... asta e camera de trafic cea mai buna - multumiri lui DUSTEResc pt pont:

https://www.olx.ro/o...8c-ID6IWeu.html

 

@daniel

Cred ca cel mai greu subiect este cum identificam "potentiali distrugatori"? eu am doar 3 repere:

- neadaptarea vitezei respectivului in trafic

- pozitia lui dubioasa pe carosabil

- zona de risc in carosabil si aici intra aproape toti ca "potentiali distrugatori"

 

Oricat am incerca noi sa ne ferim de toti, exista mereu riscul sa te loveasca cel care nu il vezi sau sa presupui ca nu te loveste si pana la urma sa te loveasca. Si da - si eu dau prioritate moca :) :) :) si nu ma bazez pe ea nici la verde.

 

Apropo am observat un risc... cu cat esti mai aproape de casa cu atat ai garda mai jos...

 

@torquemada - spre rusinea mea am cam uitat mai tot din scoala de soferi, daca mai tin minte 25% :(... legat de filmuletele de la rusi... sunt educative intradevar, mai ales ca pun accentul pe lipsa de reactie si faptul ca multi stau inlemniti in fata mortii care sa pravaleste spre ei. De asta si incerc sa transmit nevoia de focus si claritate si reactie in secundele decisive, detectarea riscului din timp cu prisosinta.

Editat de Cain
Link spre post
Distribuie pe alte site-uri
  • Răspunsuri 125
  • Creat pe
  • Ultimul Răspuns

Top participanti la discutie

Top participanti la discutie

Postari populare

Nota: Am decis sa deschid acest topic cu mare reticenta si teama de feedback negativ - insa consider ca ne poate fii util sa vedem cum gandesc si altii in secundele care conteaza, cele premergatoare u

Îndrăznesc să fac o recomandare cu privire la reglarea poziției corecte la volan. Recomand o structură simplă şi logică de tipul:   1. Ce anume reglăm? 2. Cum reglăm? 3. De ce reglăm?   Este f

@husky, ai uitat de nr. 8   8. Gherțoiul de Bucale: nu respectă nici o regulă de circulație, merge de parcă e pe uliță la tac-su, se bagă intotdeauna la intimidare, fără să-și respecte banda, fără s

Posted Images

Sunt cateva aspecte esentiale care tin de condusul preventiv si nu in ultimul condusul civilizat, parerea mea, cum ar fi:

 

->sa iti cunosti masina si reactile acesteia in orice conditii meteo: uscat, ud, zapada, gheata

 

->sa nu ai impresia ca esti pe sine doar pt ca masina ta are ESP (sau 4x4), dupa mine, mai mult incurca cateodata acest sistem daca incerci sa contra-virezi intr-un derapaj de ex.

 

->cel mai mult ma chinuie atunci cand rulez pe suprafete alunecoase, in mod expres gheata, acord o atentie sporita in aceste situatii - evit bruscarea masinii si chiar franarea unde este posibil (frana de motor la Duster e chiar f buna, cel putin la diesel + tr 1).

 

->faptul ca folosesti semnalul te poate scapa de o coleziune, intentia ta este observata si chiar daca ai gresit, o injuratura nu e o mare paguba, asta nu inlocuieste semnele si regulile de circulatie evident

 

->si ce le lipseste maxim conationalilor este principiul: "lasa-ma sa ma bag" dar cateodata este de inteles pt ca multi profita de acest lucru - cine a condus in traficul de Turcia stie despre ce vorbesc, poti schimba benzile in cele mai aglomerate perioade de trafic.

 

->distanta dintre tine si cel din fata ta iar il consider un motiv principal al accidentelor

 

or mai fi si altele dar atat imi vine in minte acum

Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

@Cain

Cu prioritatea e cam asa: nu-i de-ajuns sa o ai, trebuie sa ti se si acorde :) Eu dupa principiul asta ma ghidez in intersectii si nu numai. Am patit de multe ori sa am prioritate si sa franez cu pedala la podea din cauza cuiva care se baga aiurea.

Cu "sindromul apropierii de casa" cred ca sunt destule studii. Creierul incepe sa se gandeasca la recompensele de acasa (familie, odihna, confort etc.) si e mai greu sa te concentrezi la drum. Aici intervine acel subconstient de care ziceai mai devreme si zona care calculeaza automat, ca alea nu prea sunt interesate de "acasa", ci doar de ce se intampla acum.

Problema apare la cei care nu-i cunosc limitele de rezistenta a efort si supra-liciteaza cu lungimea etapelor. Oboseala la volan este, din pacate, un factor destul de mare in accidentele de la noi. Desi putini soferi recunosc, condusul "consuma" destul de mult, mai ales pe drumurile noastre, unde trebuie sa fii in permanenta atent la o multime de chestii: alti soferi (de pe sensul tau si de pe celalalt), pietoni, carute, animale de pe sosea si din lateral, incarcatura camioanelor etc.

Personal, eu nu pot conduce mai mult de 3-3,5 ore fara pauza, indiferent de cat de confortabila e masina. Nu ma doare spatele, dar simt nevoia sa ies din masina si sa ma misc un pic, sa mai "schimb atmosfera". Simt cum imi intra creierul intr-un soi de plicitseala si prefer ca maresc durata drumului cu inca 10 minute in care sa fac o pauza.

Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

..... Rationamentul meu e urmatorul: daca nimeni nu-l claxoneaza sau nu aude frane (si/sau injuraturi), o sa ramana cu impresia ca nu a deranjat pe nimeni si va face din ce in ce mai des aceeasi greseala. Speranta mea e ca daca il claxoneaza suficient de multa lume dupa manevre aiurea, poate le va face mai rar. Stiu, sunt idealist :(

 

Perfect de acord. Si eu gandesc la fel :) Si eu fac asta, cu claxonatul, din aceleasi motive.

Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Si eu obisnuiesc sa le dau un claxon pt memorie.

 

Legat de oboseala sunt perfect deacord, odihna inseamna mult... doar ca te doare sufletul sa stii ca toti aia care i-ai depasit cu greu, toate TIRurile alea... o sa trebuiasca sa le depasesti iar.

Editat de Cain
Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

@Cain

Eu in general evit sa-mi programez deplasarile "la minut" si-mi permit o pauza, ca nu tin neaparat sa ajung la o ora anume.

Prefer oricand sa mai am ceva de depasit dupa o pauza decat sa conduc obosit. Chiar as putea spune ca-mi place mai mult sa conduc pe un drum semi-aglomerat, pe care trebuie sa fac depasiri, decat pe drum complet liber. Ma tin in priza depasirile. Bineinteles, ma mai enervez si eu cand trebuie sa stau in spatele unui TIR 10 km prin curbe :(

Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Eu prefer in fata mea un TIR care merge constant cu 80km/h in locul unui sofer de duminica pe care in localitati trebe sa-l pazesc cu 45km/h si in general doarme in papuci, insa se trezeste brusc daca il depaseste o Dacia.

Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Felicitari pentru ideea topicului. Cred ca niciodata nu e tarziu sa inveti de la altii si sa reamintesti bunele practici.

 

O remarca persinala legata de semantica...

 

Conducerea preventiva reprezinta colecția de principii amintite de toti pentru a anticipa si preveni asa zisele situatii limita.

 

Reactia la situatii limita reprezinta condus defensiv si se preda abia la scolile de pilotaj sportiv sau in institutii militare (derapaje controlate, manevre de evitare la limita, etc... astea presupun ca preventia nu s-a facut eficient sau suficient). Deciziile luate la limita sunt intotdeauna discutabile atata timp cat nu interevine cineva care a urmat cursuri de sofat defensiv.

 

Focus-ul topicului ar trebui sa ramana pe anticipare, adaptat viteza si distanța la conditii de drum, o pauza cand sesizam ca nu avem reflexe suficient de agile, planificarea drumului chiar (traseu si întâlnirile de la destinatie pt a elimina ideea de "graba" etc).

 

Cel putin asa vad eu lucrurile.

 

De exemplu o idee interesata de discutat ar fi pastrarea distantei de "x secunde" fata de masina din fata. Aici mi-ar placea sa aud pareri de la soferii cu multi km la bord. De asemenea ca mind-set cand maresti diatanta si se gasesc unii sa o "umple" cu depasiti din scurt, etc.

 

Cum zic, fiecare cu metoda lui, dar merita sa invatam unii de la altii.

Editat de Killer82
Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Alătură-te conversației

Poți începe deja să scrii comentariul și te poți înregistra mai târziu. Dacă ai un cont, te rog, autentifică-te.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

Încărcare
  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.



×
×
  • Creează nouă...