Cain

Conducerea Preventiva Si Evitarea Accidentelor

126 posts in this topic

Nota: Am decis sa deschid acest topic cu mare reticenta si teama de feedback negativ - insa consider ca ne poate fii util sa vedem cum gandesc si altii in secundele care conteaza, cele premergatoare unui potential accident, ceea ce nu se gaseste in filmulete. Am cautat un topic similar si nu am gasit, dar daca totusi exista - atunci acesta se poate sterge.

 

Recent mi-am cumparat camera de trafic (A119) si uitandu-ma dupa tutoriale de instalare, am popsit si pe filmulete cu accidente... si m-am trezit gandindu-ma cum as fi reactionat eu in situatiile respective sau daca ajungeam in ele. Si recapituland propiile mele invataminte mi-a venit ideea sa le si scriu... poate si altii sa faca la fel si astfel sa ne extindem orizontul de invatare. Nu ma consider un expert, ci doar un sofer mediu.

 

PowerPointul cu idei al secundelor premergatoare unui accident :)

 

Reactiile subconstientului:

- Am observat ca majoritatea accidentelor mele prevenite - au ca ingredient comutarea rapida si din timp pe reactiile subconstientului. Cel putin la mine de fiecare data cand am analizat ceva logic-rational in momente de risc in trafic - am avut de pierdut sau am facut presupuneri gresite.

- Momentul cheie in cresterea sanselor evitarii unui accident este atunci cand ratiunea detecteaza riscul unui accident si da drumul la gestionarea rapida prin "reflexele de subconstient" a situatiei pentru prevenirea accidentului sau macar pt. o pozitionare mai sigura in eventualitatea cand nu poate fii evitat.

- Deobicei cand intru in acest mod de reactie a subconstientului incep sa numar secundele ...4,3,2,1. Am observat ca numaratoarea ma ajuta la o mai buna determinare a vitezei celorlalti, inertiei si distantelor. Astfel imi dau seama daca am timp sau nu sa fac o manevra mai lunga sau scurta, daca sa franez sau sa accelerez. Numaratul in minte - ajuta la focus si sa iau decizia cea mai buna - inclusiv in depasiri riscante.

- Binenteles ca exista accidente in pe care nu le vezi venind spre tine, de aceea incerc sa fiu mereu alert - pe cat pot - ca si cand toate masinile pot reprezenta un risc. Dar am vazut si vitezomani la care muream eu de frica cu ei in masina si totusi scapau fara accidente pana cand isi ieseau din mana si o mai comiteau cu mici tamponari. Depinde foarte mult de cat iti cunosti masina, cum iti antrenezi reflexele cand conduci, cum iti evaluezi riscurile sau cum iti controlezi adrenalina.

- Presonal cand am o urgenta majora si trebuie sa conduc foarte repede, intru instant in acel mod de reactie a subconstientului si incerc sa ma fac cat mai vizibil in trafic (*ultima data am avut de prins in trafic un scuter de pizza care ma lovise si am circulat ca o salvare - bineteles ca nu a recunoscut, de asta imi montez acum si camera).

- In situatiile in care franez puternic sa evit ceva, mereu sunt pregatit sa dau drumul la frana si sa ocolesc. Inclusiv daca sunt oprit, sunt pregatit sa bag 1-a din nou si sa plec de pe loc. Consider ca opritul nu e un scop in sine - ci mai degraba unde te opresti/pozitionezi. Oprisem eu odata si o duba venea tot spre mine in curba, decat sa risc sa ma sterga am plecat de pe loc direct prin sant si am evitat atingerea.

 

Presupuneri gresite:

- Mi-am luat cateva pocnituri atunci cand am presupus ca cineva nu e atat de tampit incat sa iasa din parcare fara sa se asigure sau ca sigur nu vine nimeni pe sens opus sau ca cineva sigur nu opreste brusc dupa ce pleaca de pe loc.

- De fiecare data cand vezi un risc si il crezi minor si o dai pe presupuneri - consider ca cel mai bine e sa presupui ce e mai rau. Pesimismul la volan e un avantaj pt mine.

 

Cunoasterea masinii - putere/inertie/frane/directie:

- In fiecare iarna nu ezit sa fortez masina prin zapada incercand sa pired controlul masinii in zone fara risc pt trafic.

- Pe langa amuzamentul de rigoare si fun - derapajele cu masina, te ajuta sa o cunosti mai bine, sa o simti mai bine : greutatea ei si implicit ce inertie are si cum sa faci sa o recuperezi / atunci cand pierzi spatele de exemplu.

- E bine sa iti reamintesti in fiecare iarna limitarile ASRului si ESPului sau sa simti cum reactioneaza directia si anvelopele in conditii exeptionale.

 

Exemplu: Cand aveam Supernova si pierdeam controlul ei pe zapada am observat ca nu puteam sa o recuperez decat daca dadeam drumul volanului la un anumit moment al pendularii spatelui. Nu ma asteptam eu sa ma ajute asta... si totusi odata m-am trezit prin surprindere cu un blocaj pe banda 2 si la franare am pierdut controlul spatelui la 115km/h. Si cum pendulam-scartaiam eu asa pe sosea spre inevitabilul impact sau alunecare pe sensul opus, inainte de ultimul balans... cred ca al 4-lea - am dat drumul volanului din memoria reflexului si masina a evitat obstacolul zburand pe 2 roti pe banda 1-a, ramanand dreapta pe axul de mers. Asa ridicata pe cele 2 roti laterale a topait puternic de pe rotile din dreapta pe rotile din stanga de cateva ori. Abia la final am repus mainile pe volan si am tras pe dreapta sa ma opresc si eu din tremurat :) si sa ii multumesc lui Dumnezeu pt testele de iarna.

 

Traficul din spate:

- Nu odata te trezesti ca iti sare ceva in fata si trebuie sa franezi brusc. In secunda doi ma uit in spate sa vad cine uita sa franeze :)

- Uneori nici nu ai timp sa dai drumul la avarii, chiar recent admiram in oglinda retrovizoare cum scartaie un matiz spre mine la o trecere de pietoni. Fara prea multe optiuni am ales sa nu opresc la trecere complet, ci sa alunec usor spre pieton. In felul asta pietonul nu a trecut si matizul a apucat sa ma evite. Daca lasam pietonul sa treaca il spulbera Matizul sau ma pocnea pe mine si eu loveam pietonul.

- Apropo / in cazul animalelor franez doar pe jumatate si nu bruschez volanul, prefer un impact decat sa risc o schimbare brusca de directie.

 

Zi faina,

Cain

 

PS. Scuze pt stilul de scris / Poza e din trafic, nu stiu cine a fost nefericitul dusterist.

post-4805-0-15551200-1476199225_thumb.jpg

Edited by Cain
9 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Cain, util topic. Cum, statistic, romanii stau foarte prost la accidente auto (adica multe accidente grave, cu raniti, morti etc), nu strica sa impartasim din experienta de soferi pentru a invata unii de la altii.

 

E interesant ceea ce spui "....- Deobicei cand intru in acest mod de reactie a subconstientului incep sa numar secundele ...4,3,2,1. Am observat ca numaratoarea ma ajuta la o mai buna determinare a vitezei celorlalti, inertiei si distantelor. ..." - mai ai timp sa numeri? In situatii limita 4 sec sunt enorme, se pot intampla foarte multe lucruri (placute sau mai putin placute).

 

Cand esti nevoit sa franezi brusc (puternic), nu stiu cati dintre noi se mai gandesc sa puna (manual) avariile. Cred ca asta e ultimul lucru la care ma gandesc (si mi s-au intamplat multe situatii de genul asta). De aceea din ce in ce mai multe modele de masini au sistem de pornire automata a avariilor in momentul in care detecteaza ca franezi puternic.

 

As mai adauga la cele spuse de tine ca mai tot impul in trafic, pe langa faptul ca trebuie sa fii cu ochii in 7, mai trebuie sa fii si calm (aceste doua sintagme nu se contrazic). Adica sa lasi de la tine in multe situatii - am vazut si am am fost pus de multe ori in situatia de a ceda eu, altfel lucrurile ar fi devenit mai neplacute (de la accidente usoare, gen zgariat o aripa/bara/portiera, pana la chestii mai grave). Eu intotdeauna ma gandesc la urmatorul scenariu: OK, stiu ca in situatia X am dreptate, nu cedez cand vad un meltean si rezultatul este ca imi stramba usa. Ce am rezolvat ? Daca merg la politie, sigur imi da dreptate, dar : ne injuram amandoi in trafic (sigur se ajunge la asta), consum timp, nervi, mers pe la politie, stau pe la constatari (amiabila sau nu), eu stau cu masina belita, DAR sunt triumfator ca am avut dreptate. Atunci, ii dau melteanului un claxon si daca cedeaza - OK, da ca nu - il las sa se bage si pentru faptul ca eu am cedat 1 zecime de secunda nu se intampla toate cele de mai sus. OK, totusi nici de prost nu poti fi luat, sa cedezi tuturor mizeriilor, dar multe conflicte s-ar stinge din fasa daca fiecare ar fi capabil sa cedeze putin. Alte situatii de genul asta sunt cand 2-3 (4 sau mai multi) au dreptate toti in acelasi timp , se baga (fiecare cu dreptatea lui) si blocheaza intersectii - apoi claxoane, injuraturi, fortari de semafor etc.

4 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foarte fromos!

 

Eu am o singura regula de circulatie : Fereste (sau fereste-te de) pe toata lumea! Indiferent daca am dreptate/prioritate sau nu. Problema e sa vad la timp intentia sau macar sa o intuiesc.

Edited by vsebas
4 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foarte fromos!

 

Eu am o singura regula de circulatie : Fereste (sau fereste-te de) pe toata lumea! Indiferent daca am dreptate/prioritate sau nu. Problema e sa vad la timp intentia sau macar sa o intuiesc.

 

Da, poti muri a fel de bine cu dreptatea in brate.

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Util topic pentru multa lume... mai ales ca noi, Romanii ne-am cam nascut invatati si... cu toate astea, pe o autostrada dreapta, luam parapetii in brate le fiecare km.

Principiul meu este (oarecum asemanator cu cel a lui @vsebas) de a ma feri eu de potentiali "distrugatori" si asta pentru ca... de mersul meu am io grija sa nu devin un "distrugator"

PS: @vladionut, nu se "quote" la ultimul mesaj postat decat, daca, dintr-o insiruire de idei vrei sa raspunzi, punctual la una singura (si-atunci, editezi postul, pastrand doar ideea in sine). Cam scrie si prin regulamentul forumului!

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, sorry pt "quote". Voi fi mai atent data viitoare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Similar Content

    • By mosulica
      Sunt pescar si am cumparat un Duster 1.5 dci 4x4 Laureate + volan piele + scaune incalzite.
      Masina ma impresioneaza cand ies de pe asfalt, merge bine pe autostrada. Pe drumurile nationale si europene trebe condusa mai domol pentru ca se inclina in curbe. In oras cu modul eco si condus linistit isi face treaba ok.
       
      Atasez cateva poze.


    • By dust3radmin
      Salutare,
       
      Tot vad pe siteurile de gen, cu anunturi auto, urmatoarea confirguratie de Duster:
       
      Duster VAN, an 2012, 80.000 km, diesel 110cp si 4x4 la un pret de 6750 EUR!! WOW este un super pret, insa daca te uiti cu atentie vei vedea ca este versiunea VAN, asta inseamna: nu ai decat scaun sofer si pasager, iar ce este dupa acest rand de scaune este o mare "cutie" / "duba". Insa, daca studiezi cu atentie, vei vedea ca defapt ca ai geamuri spate, posibil sa li[pseasca macaralele.
       
      Acum, intrebarea este, se poate converti inapoi din N1 (autoutilitara) in turism cu 5 locuri?
       
      Din ce vad, ca si piese ar trebui:
       
      -2 macarale geamuri spate (electrice sau nu ramane de vazut) - din dezmembrari cam 150 ron pe bucata
      -bancheta si spatare locuri spate - 1200 ron (dezmembrari)
      -carenaje plastic pt portbajag si sustinere bancheta - poate inca 1000 ron
      -polita portbagaj
      -si nu in ultimul rand modificarea in acte de la N1 la turism.
      Sa zic costuri conversie unde la 5-700 EUR.
       
      Daca aveti idee de costuri sau orice alte pareri referitoare la aceasta conversie va invit la discutii.
       
       



    • By cristic1982
      Vand 2 seturi de jante de aliaj de Duster Ph1 culoare Dark Metal (6,5x16 5x114,3 ET50 - CMS).
      Un set a fost folosit aprox. 500 km. Se prezinta in stare foarte buna fara zgarieturi, lovituri sau altceva. Una din ele a fost folosita pentru roata de rezerva. Pret 1500 lei.

       
      Celalalt set a fost folosit aprox. 40k km. Prezinta zgarieturi fine (fara lovituri sau fisuri), iar 2 dintre ele sunt stropite cu oja neagra (cand in vecin binevoitor mi-a manjit masina...). Oja iese cu benzina (pe caroserie asa am sters-o) si o sa le curat eu in curand (trebuie doar sa imi fac timp). Pret 1250 lei.

       
      Prefer predare personala (in Pitesti sau apropiere) pentru a nu deteriora jantele in timpul transportului, dar pot trimite si prin curierat.
      Preturile sunt usor negociabile, dar in limita bunului simt, deci va rog sa nu veniti cu oferte cu 30% mai mici.
    • By dust3radmin
      Sa admiram un concept al aceluiasi Duster Oroch insa varianta pick-up.
       
       
















    • By Cain
      Salutare Dusteristi,
       
       
      Am decis sa fac un upgrade la sunet pt ca oricum ma bagam la antifonat usile. In aceste conditii am vrut ceva ieftin si bun, nu neaparat sa tin pereceri insa ceva sa fie placut la ureche pt melodiiile mele variate.
       
      Am ales Pioneer TS-A pentru caliatea sunetului, pret si consum:
      Review: http://www.toptenrev...peakers-review/
       
      https://www.pioneere...r Audio Quality
       
      https://www.amazon.c...vp_only_reviews
       
      Fata 17:
      http://www.be-loud.r...TS-A/TS-A1733I/
      Spate 13:
      http://www.be-loud.r...TS-A/TS-A1333i/
       
      Pentru cei interesati - va tin la curent cu instalarea, mai ales sunt curios cum intra boxele de 17 pe fata... ei ziceau ca merg. Usa o antifonez mai incolo putin.
       

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.